Sähköauton latauspisteet taloyhtiöön

Älykkäät latausratkaisut mahdollistavat joustavan hallinnan ja seurannan.

Yksinkertaisesti
Latauspisteet Taloyhtiöön

Sähköautoilun yleistymisen myötä myös taloyhtiöt kohtaavat uudenlaisia kysymyksiä. Monissa taloyhtiöissä pohditaan, kannattaako sähköautojen lataus mahdollistaa asukkaille? , kuka maksaa latauksesta aiheutuvat kulut? ja mitä pitäisi tehdä, kun perinteisiä lämpötolppia ei ole suunniteltu sähköautojen lataukseen.?

Ei Huolta – Teemme Sen Helpoksi!

Taloyhtiön Sähköautojen Latauspisteet

Suurempi kapasiteetti mahdollistaa useiden autojen lataamisen samanaikaisesti, palvellen koko taloyhtiön tarpeita.

Keskittäinen hallinta mahdollistaa latauksen seurannan ja hallinnan, tuoden turvaa ja joustavuutta.

Päivitettävissä vastaamaan uusimpia sähköautojen latausteknologian vaatimuksia.

Mitä laki sanoo
latauspisteiden hankkimisesta taloyhtiöön?

Kiinteistöliiton ohjeistus korostaa sähköautojen latausratkaisuissa yhdenvertaisuusperiaatteen merkitystä. Oikeuden latauspisteen asentamiseen tulisi olla kaikilla osakkailla samoin ehdoin. Tärkeää on selvittää mahdollisten latauspisteiden määrä nykyisen kapasiteetin puitteissa, välttäen sopimusten muodostumista esteeksi sähköverkon päivitykselle. 

Yhdenvertaisuus on otettava huomioon myös kustannusten jakautumisessa, esimerkiksi sähkönkulutusmittareiden käyttöönotolla. Kiinteistöliitto painottaa, että uudistushankkeiden tulisi kohdistua kaikkiin osakkeisiin ja hyödyttää kaikkia osakkaita tasapuolisesti.

ARA-tuki taloyhtiöille latausinfran rakentamista varten

ARA tarjoaa taloyhtiöille taloudellista tukea sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Taloyhtiöt voivat hakea avustusta asuinrakennuksen omistajayhteisöinä, ja tukea myönnetään kiinteistön sähköjärjestelmän muutoksiin sekä latauspisteiden asentamiseen. Avustusta voi hakea myös jälkikäteen asennettaviin latauslaitteisiin, kun hankitaan vähintään viisi latauspistettä.

Avustuksen Yksityiskohdat:

  • Avustus kattaa 35 % toteutuneista kuluista, enintään 90 000 €.
  • Tuetut kustannukset sisältävät tarvekartoituksen, hankesuunnittelun, sähköpääkeskuksen muutostyöt, sähköliittymän muutoksen, putkitukset, kaapeloinnit ja niihin liittyvät maanrakennustyöt.
  • Latauslaitteet avustetaan vain, jos ne ovat tuensaajan omistuksessa.

ARA on varannut vuodelle 2023 yhteensä 9 miljoonaa euroa latausinfra-avustuksiin. Lisätietoa ja hakemusohjeet löytyvät ARA:n verkkosivuilta. Asiantuntijamme voivat auttaa hakuprosessissa.

Miten latausaseman Hankkeen prosessi etenee?

1

Tarvekartoitus

Kartoitus antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle. Selvitetään tarve ja odotukset latausasemille taloyhtiössä.

2

Yhteenveto

Suoritetun kartoituksen pohjalta laaditaan yhteenveto. Käydään läpi saatujen tietojen perusteella mahdolliset ratkaisumallit.

3

Suunnittelu

Laaditaan suunnitelma eri vaihtoehdoille. Pohditaan teknisiä ja käytännön ratkaisuja latausasemien sijoittelulle.

4

Kustannuslaskelma

Tehdään kustannuslaskelma eri vaihtoehdoille. Arvioidaan investoinnin laajuus ja kustannukset.

5

Hallituksen päätös

Kun kohde on kartoitettu ja yhtiöllä on tietoa ratkaisumalleista ja kustannuksista, hallitus tekee päätöksen.

6

Hankkeen Käynnistys

Mikäli Hallituksen päätös on myönteinen, aloitamme Meidän työ.

Täytä lomakeen muutamalla askelilla!
Hyödynnä tämän ilmaisen työkalun / laskurin saadaksesi tarjouksen asennuksesta PDF muotoisesna.

Usein Kysytyt Kysymykset

Sähköautojen latauksen aiheuttamat kustannukset tulisi jakaa reilusti taloyhtiön asukkaiden kesken. Yhdenvertaisuusperiaatetta tulee noudattaa, ja latauksesta aiheutuvat kustannukset tulee jakaa oikeudenmukaisesti.
Kyllä, vanhat lämmitystolpat voidaan päivittää älykkäiksi latausasemiksi.

Useimmat laturit tukevat eri sähköautojen malleja, mutta varmista Täältä

ARA-tukea voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt, sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt.

ARA-tukea voi saada 35 % toteutuneista kuluista, enintään kuitenkin 90 000 €.

Hidaslatausratkaisu voi olla sopiva useimmissa tapauksissa, mahdollistaen useamman samanaikaisen latauksen. Nopeamman latauksen mahdollistaminen vaatii usein sähköinfraan muutoksia ja voi nostaa kustannuksia merkittävästi.

Kyllä, sähköinfraa ei ole valmiina, ja uuden sähköverkon rakentaminen voi nostaa kustannuksia merkittävästi.